Organisatie:
De SIG is een organisatie die ondersteuning biedt aan mensen met een beperking in hun woon- en werksituatie. Het aanbod varieert van 24-uurs zorg tot enkele uren begeleiding in de eigen woonsituatie. De SIG ziet zich als een waarde gestuurde organisatie die de cliënt en de inhoud van zorg steeds als uitgangspunt neemt.
De visie van SIG is krachtig; Respect, Autonomie, Professionaliteit en Transparantie.
De nadruk ligt op de regie, autonomie en in stand houden van de individuele mogelijkheden van de cliënt, vanuit een vraag- en waarde gestuurde visie. De werkwijze is persoonlijk, praktisch, outreachend en oplossingsgericht. Warmte een woonplaats is een belangrijk credo voor de SIG.
De SIG werkt eclectisch, dat betekent dat de methode bij de cliënt gezocht wordt maar wel beproeft is binnen de visie. De cliënt wordt niet in een methode gevoegd. Daarom werken wij positief neutraal. Daarmee versterken we de ego van cliënten.
In verband met het creëren van een optimale leefomgeving voor de cliënten, wordt samengewerkt met het persoonlijk sociaal netwerk, vrijwilligers, welzijnsorganisaties en andere partners in het sociaal domein, waaronder gemeenten en ketenpartners.
Doel van de functie
De inhoudelijke begeleiding en directe aansturing van medewerkers van het team (+/- 12 teamleden), alsmede een goede organisatie en verdeling van het werk.
In het Logeerhuis zijn 11 woonplekken. Van maandag - vrijdag wordt de woonruimte bewoond door een vast groep bewoners, die in het weekend elders zijn. Gedurende het weekend kunnen deze plekken gebruik worden door andere bewoners. Aanleiding hiervoor kan zijn een urgente verandering in de leefomgeving. Maar ook bijvoorbeeld op verzoek van ouders/begeleiders. De cliënten zijn divers; kinderen, volwassenen, meervoudig gehandicapt.
De teamleider coördineert de instroom en uitstroom van cliënten. Zorgt dat er een goede intake plaatsvindt, met aandacht voor specifieke zorgbehoefte, medicatie, mantelzorg/afstemming sociale netwerk en administratieve afhandeling, zoals het bijhouden/verwerken van boekingen. Daarnaast wordt ervoor gezorgd dat er sprake is van een goede mix in cliënten en aanwezige teamleden. Waardoor de werkomstandigheden optimaal blijven. Voor bewoners en teamleden.
Vanuit de visie is het belangrijk dat de teamleider voor cliënten, medewerkers en verwanten een makkelijk te benaderen persoon is. Daarbij is het ook van belang dat je ook buiten werkuren betrokken blijft bij deze locatie. Wat overigens niet betekent dat je 24/7 bereikbaar bent.
Plaats in de organisatie
De teamleider legt verantwoording af aan de Clustermanager. Tevens ontvangt de teamleider functionele aanwijzingen van de gedragskundige.
Kernwaarden:
De SIG heeft kernwaarden. Daarmee wordt duidelijk wat de medewerker van de SIG mag verwachten. En wordt duidelijk wat de SIG van de medewerker verwacht. De belangrijkste kernwaarden zijn:
- Professionaliteit
- Autonomie
- Transparantie
- Respect
Deze kernwaarden zijn uitgewerkt. Dit is samen met medewerkers, cliënten en verwanten gedaan in een zorgvuldig proces. Ze zijn in het Doenersboekje opgenomen. Daarnaast is er een spel gemaakt “Doeners Aangekaart” om in teamverband casuïstiekbespreking op basis van de gezamenlijke uitgangspunten te kunnen vergemakkelijken.
Verantwoordelijkheidsgebieden:
- De teamleider is verantwoordelijk voor het leidinggeven, coördineren , toezien op en ondersteunen bij de werkzaamheden in het team;
- Geeft teamleden inzicht in het eigen handelen en het effect daarvan;
- Vindt het een uitdaging om medewerkers verder te helpen in hun eigen ontwikkeling;
- Stimuleert medewerkers het netwerk te betrekken en waar mogelijk daar goed samen te werken;
- Draagt zorg voor de juiste uitvoering van het zorgbeleid en bewaakt het begeleidingsproces;
- De teamleider vertaalt de visie van de organisatie naar het dagelijks handelen op de werkvloer;
- De teamleider zorgt voor een goed beheer van de locatie waar hij/zij verantwoordelijk voor is;
- De teamleider organiseert, plant en voert gesprekken met cliënten met betrekking tot het zorg- en begeleidingsproces;
- Draagt zorg voor rapportage, overdracht en overleg en verricht administratieve werkzaamheden.
Leidende principes:
- Inhoudsgerichte sturing; De bedoeling en niet de systemen staan centraal. Uiteraard worden de systemen wel gezien als een belangrijke ondersteunende voorwaarden. De systemen moeten de inhoud mogelijk maken.
- Resultaatgerichte sturing; het managementteam zorgt ervoor dat de doelstellingen van de organisatie centraal en integraal worden vastgesteld. Deze komen uit het strategisch plan van de SIG. De teamleiders zullen vanuit hun positie bijdragen aan de totstandkoming alsmede aan het halen ervan. Het gaat bij de SIG primair om inhoud, de cliënt en in het verlengde daarvan de medewerker staat centraal . Daarop wordt door het managementteam gestuurd.
- Management by Walking Around; Teamleiders sturen niet alleen de processen en medewerkers aan. Zij zijn vooral ook van de inhoud. Teamleiders zijn daarom vaak te vinden op de werkvloer. Teamleiders weten waarover ze praten wat de besluitvorming ten goede komt. Plannen en ideeën moeten energie en richtinggevend zijn maar plannen schrijven moeten hierbij ondersteunend zijn en niet vertragend. Daadkracht en lef horen bij deze stijl. Voor de teamleiders geldt ook dat zij zichtbaar zijn en sturing kunnen geven bij walking around.
- Transformationeel leiderschap vanuit coachend perspectief; Teamleiders bevorderen en moedigen de zelfstandigheid van medewerkers aan, teamleiders zijn hier leidend in naar medewerkers. Medewerkers worden hierdoor gestimuleerd om taken naar eigen inzicht op te lossen en verantwoordelijkheid te nemen.
Functie-eisen:
- HBO werk- en denkniveau, een afgeronde gerichte agogische beroepsopleiding.
- Ervaring in het begeleiden van mensen met een verstandelijke beperking.
- Ervaring in het leiden of coördineren van teams. Niet alleen op basis van de theorie, maar ook op basis van de praktijk.
- Is op de hoogte van ontwikkelingen in het vakgebied en wetgeving.
- Is SKJ geregistreerd of bereid om zich te laten registreren.
- Heeft een goed ontwikkelde intuïtie op relatie en verbinding.
Arbeidsvoorwaarden:
Een prachtige werkomgeving met enthousiaste collega’s. Een organisatie die in alle hectiek van deze tijd haar eigen identiteit heeft weten te behouden. Met een duidelijke visie en een eigen wijze om doelen te behalen.
De functie is ingedeeld op FWG-schaal 55 FWG Gehandicaptenzorg.
Sollicitatieprocedure:
De begeleiding van de search en werving- en selectieprocedure is in handen van STN, in de persoon van Pieter van Stijn. Hij zal de eerste gesprekken met de kandidaten voeren. Vervolgens zullen de curricula vitae van de meest passende kandidaten aan de opdrachtgever worden gepresenteerd. Op basis hiervan worden eindkandidaten geselecteerd voor gesprekken bij de SIG.
Dienstverband is o.b.v. een jaarcontract met intentie tot verlenging voor onbepaalde tijd.
Een assessment kan onderdeel uitmaken van de selectieprocedure.
Het aanvragen van een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) is een vereiste.
Planning:
- Sollicitaties (een functiegerichte motivatiebrief en -CV) ontvangen we graag zo spoedig mogelijk.
- Op basis van een CV selectie worden kandidaten door STN uitgenodigd voor een oriënterend gesprek.
- De meest passende kandidaten worden daarna voorgedragen aan de SIG.
Contact over deze vacature:
Pieter van Stijn, partner STN. Tel: 0683214539 of kijk op www.STNadvies.nl.
We zien met belangstelling uit naar je reactie.
Wil je een verschil maken voor mensen met een beperking?
Solliciteren naar deze vacature? Vertel waarom jij geïnteresseerd bent in deze vacature en waarom jij geschikt zou zijn hiervoor. Vergeet niet je CV ook mee te sturen.
Solliciteren kan tot en met