‘Elk kind is een puzzel’

Sasja Ambulant begeleider

Vrouw op voorgrond met op de achtergrond verschillende personen
Functie
Ambulant begeleider van kinderen en jongeren met één of meerdere beperkingen

Sasja is ambulant begeleider op een school voor speciaal onderwijs. Ze begeleidt kinderen van vier tot acht jaar. De kinderen hebben een verstandelijke en lichamelijke beperking. “De blik van een kind dat zich begrepen voelt is onbetaalbaar."



 

"Als begeleider werken wij naast de leerkracht. De leerkracht stuurt de klas aan en wij begeleiden de kinderen met hun eigen individuele zorgvraag. Vaak is dat één op één, maar soms begeleid je ook twee kinderen tegelijk. Wij helpen hen bijvoorbeeld met eten en drinken, knutselen, puzzelen, communicatie of het lezen van een boekje.

 



Zorgplan



Aan het begin van het jaar maken we samen met de ouders en de leerkracht een zorgplan voor elk kind. In dat plan staan de ontwikkelpunten waar we elke dag aan werken. Dat kan zindelijkheid zijn, een verbetering van de communicatie, uitgestelde aandacht of samen spelen. Soms heeft een kind moeite met zelf eten en staat dat centraal. Een jongen kon niet praten toen hij bij ons in de klas kwam. Maar door onze begeleiding en door eindeloos oefenen spreekt hij korte zinnen en kan hij zichzelf steeds duidelijker maken. Dat ontroert me.

 

Vrouw en kind spelen een spel aan tafel
Sasja doet samen met de leerling een spel. Het doel hiervan is de juiste kleur bij de juiste puzzel te zoeken. De leerling kiest het juiste puzzelstukje.
Kind wijst kaartje uit spel aan aan vrouw
Een niet sprekende leerling vraagt met een kaartje uit haar map om een koekje. Ze laat het zien en Sasja leest het voor.

Kring



Als de kinderen 's ochtends het klaslokaal binnenkomen heeft elk kind zijn eigen werkje met ontwikkelingsmateriaal klaarliggen. Wij helpen de leerling daarmee. Daarna gaan we met de kinderen in een kring zitten. De leerkracht zit voor de kinderen, wij als begeleiders tussen hen in. Dan zingen we en behandelen we de dagen van de week volgens een vaste structuur. Al onze gesproken taal ondersteunen we met gebaren en pictogrammen. Daarna verschilt het programma per dag en per kind. De kinderen krijgen individueel logopedie, ergotherapie en fysiotherapie, maar ook gezamenlijk. Ook gaan we samen gymmen en zwemmen. Zo is elke dag weer anders. Dat maakt het werk ontzettend leuk.

Veelzijdig



Je moet het zo zien dat wij de leerling de hele dag helpen met de dingen die hij of zij niet zelf kan. Zonder persoonlijke begeleiding komt een aantal kinderen niet voldoende tot ontwikkeling. Elk kind is een puzzel en het kost doorzettingsvermogen en empathie om de juiste benadering te vinden. Je merkt dat kinderen het erg fijn vinden dat wij er zijn. De blik in de ogen van een kind die zich begrepen of gezien voelt is onbetaalbaar."

 

Vrouw en kind spelen in zandbak
Na een voor de jongen intensieve activiteit gaat de ambulant begeleider samen een ontspannende activiteit doen. Zo verminderen de prikkels en kan hij zich weer herstellen.